De vakantie komt eraan en dat is voor veel bedrijven een reden eens wat extra te doen voor het personeel. Bijvoorbeeld in de vorm van een bedrijfsborrel. Wat is er fiscaal mogelijk?
Externe locatie
Het is natuurlijk veruit het makkelijkst als u een borrel organiseert op een externe locatie, zoals het café om de hoek. Het nadeel hiervan is dat de borrel dan belast is. Bovendien is dat in beginsel bij uw werknemers en dat wilt u natuurlijk niet. Dus zult u de belasting voor uw rekening moeten nemen of op de kosten van de borrel dan de eindheffing moeten toepassen van de werkkostenregeling.
Let op! De borrel blijft dan alleen onbelast als het totale bedrag aan vergoedingen en verstrekkingen dit jaar niet meer is dan 1,2% van de loonsom. Is het wel meer, dan betaalt u als werkgever 80% belasting. Bedraagt de nota van het café bijvoorbeeld € 1.000 dan kost het uitje u dus € 1.800 in totaal. Niet zo aantrekkelijk dus.
In eigen huis
U kunt uw bedrijfsborrel ook in eigen huis houden. Wellicht minder sfeer, maar een stuk goedkoper. De borrel is dan namelijk onbelast bij uw personeel, op voorwaarde dat deze op ‘de werkplek’ gegeven wordt. Dat is overigens niet alleen de bedrijfsruimte, zoals uw kantoor, fabriek of winkel, maar alle ruimtes waarvoor u volgens de Arbo-wet verantwoordelijk bent. Dus bijvoorbeeld ook uw kantine, opslagplaats of parkeerterrein. Dat biedt dus mogelijkheden.
Onbelast, maar aftrek beperkt
Een intern gegeven bedrijfsborrel is dus onbelast voor uw personeel, maar voor u beperkt aftrekbaar van de winst. Heeft u een bv, dan is in beginsel slechts 73,5% van de kosten aftrekbaar. Heeft u geen bv, dan moet u uitgaan van 80% aftrek.
Vragen?
Heeft u vragen over de fiscale gevolgen van uw bedrijfsborrel of ander bedrijfsuitje, neem dan contact met ons op. U kunt dit doen via een van onze telefoonnummers: (0227) 513 333 of (0251) 361 960. Of stuur uw vraag per mail naar: salaris@wea-nh.nl.